הורים רבים מכירים את הרגע בו הגננת או צוות בית הספר, מציע שאולי הילד יקבל טיפול שיסייע לו להתמודד עם מורכבות רגשית/ חברתית/ התנהגותית. אך האם מספיק שהילד יהיה בטיפול?
התשובה תלויה במה שאתם מבקשים להשיג בטיפול.. הילד הוא חלק ממשפחה, ממערך שלם שכולל את הוריו, אחיו וגם חלק מחברה רחבה יותר. כשילד מגיע לטיפול, על מנת לסייע באופן מיטבי, חשוב להחזיק יחד את התהליך ולראות אותו כשרך משותפת של המטפל, הילד והמבוגרים המשמעותיים בחייו של הילד.
מעורבות הורים זה חשוב, אבל איך עושים את זה?
בחיים העמוסים היום, במיוחד עם ילדים קטנים, כמעט בלתי אפשרי למצוא את השעה הפנויה בה שני ההורים יכולים להגיע בנחת למטפלת וזה עוד לפני שהעלנו את העלויות הכספיות ואת העובדה שממש צריך להגיע בפניות רגשית, לשתף, להקשיב ולהשקיע מאמץ אמיתי. בנוסף, תמיד מנקרת בראש המחשבה- "אם שלחתי את הילד לטיפול, זה לא מספיק? אי אפשר "לתקן לנו אותו"? "ללמד אותו"?
התשובה כמור תלויה במטרות הטיפול. אפשר לשלוח ילד לטיפול ולבחור שלא להיות מעורבים. הוא אפילו יכול להנות ולהיתרם במידה. אך בטיפול המטרה היא לא רק ההנאה וטיפול הוא לא חוג.
היות והילד הוא חלק ממערכת משפחתית, חייבת להיות התבוננות רחבה יותר, על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי וישיג תוצאות משמעותיות.
תקופת הילדות, היא תקופה קצרה בחיים שלמים, בה להורים יש את התפקיד החשוב ביותר- מעבר לאהבה לילדים, עיקר האחריות היא להכין אותם לחיים הבוגרים. זו עבודה יומיומית, שדורשת אימון ונעשת כל הזמן ולא רק בשעה הטיפולית. לכן המעורבות של ההורים היא קריטית. היא זו שתאפשר להם לקבל כלים מעשיים, לקחת את המושכות, להוביל את התהליך, להיות בטוחים בדרכם, ללא תלות במטפל.
אני מאמינה שלהורים יש את הכוח, לייצר לעצמם חווית הורות חיובית, שתוכל להשפיע לטובה גם על המשפחה כולה.
אז אחרי שהצורך במעורבות ההורים הובהר, עולה אצל הורים רבים המחשבה, כיצד הטיפול באמנות יכול לעזור אנסה לענות על השאלה הזו.
מהו טיפול באמנות?
טיפול באמנות הוא ענף בפסיכותרפיה ומתבסס על שתי ההנחות מרכזיות:
1.תהליך היצירה עצמו הוא מרפא ומעצים. באמצעות ציור, פיסול, יצירה בחומרים שונים ושיטות אמנותיות נוספות, המטופלים יכולים לבטא רגשות, מחשבות וחוויות פנימיות שלעיתים קשה להביע במילים. התהליך היצירתי מאפשר למטופלים לחקור את עולמם הפנימי, לפתח מודעות עצמית ולרכוש כלים להתמודדות עם אתגרים רגשיים.
2. האמנות עוזרת למטופל להביע באופן לא מילולי, רגשות, מחשבות ותכנים לא מודעים והאמנות מסייעת לתהליך הטיפול ומקדמת אותו.
טיפול באמנות יכול להתבצע בפורמטים שונים, כגון מפגשים פרטניים, קבוצתיים או משפחתיים. המטפל יכול להנחות את התהליך, לבצע התערבויות שונות, להציע חומרים ומשימות יצירתיות, ומסייע למטופלים לחקור את המשמעויות העולות מהיצירות שלהם. הדגש אינו על התוצר האמנותי הסופי, אלא על התהליך עצמו ועל התובנות והצמיחה האישית שהוא מאפשר.
למה טיפול באמנות?
כאמור, טיפול באמנות הוא גישה טיפולית המשלבת יצירה אמנותית שעשויה לקדם ריפוי, צמיחה אישית והתפתחות רגשית. שיטה זו מתאימה לאוכלוסיות מגוונות (וכן… גם למבוגרים), אך במאמר זה אתייחס לטיפול בילדים וליווי ההורים. הדעה הרווחת היא שהטיפול באמנות נועד לילדים, שכן הגישה מאפשרת להם לבטא את עצמם בדרכים לא מילוליות ולעבד חוויות מאתגרות. החיבור לאמנות, ליצירה ולמשחקיות הוא טבעי עבור הילדים והאמנות מהווה עבורם שפה נוספת, נגישה, מעבר למילים. דרך האמנות ניתן לתת ביטוי למקומות שעדיין אין מילים מפורשות, ניתן להיות במגע עם חומרי הנפש, להכיר אותן לעבד חוויות, תחושות ורגשות. ניתן לקרוא בהרחבה על הטיפול באמנות גם כאן: https://shelleyserfaty.co.il/treatment/art-therapy/
לסיכום ניתן לומר כי לאמנות יש כוח מרפא שגם הוכח במחקרים רבים. כדי למקסם את האפקטיביות של הטיפול, חשוב לשלב את ההורים בתהליך, כשותפים לדרך ולספק להם הכוונה.
חשיבות מעורבות ההורים בטיפול
חשוב לזכור שמשך הטיפול עם הילד הוא בדרך כלל שעה בשבוע. באשר הזמן, הילד נמצא עם משפחתו ומסגרת החינוכית ולכן לעבודת הצוות וההחזקה המשותפת יש תפקיד מכריע בהשגת המטרות הטיפוליות.
כמו כן, קיימות סיבות נוספות שבגינן מעורבות ההורים בטיפולית הינה בעלת חשיבות גבוהה:
- תמיכה רגשית: כאשר ההורים מגלים עניין ותמיכה בתהליך הטיפולי, הילד חש בטוח יותר ופתוח יותר לחקור את רגשותיו ולהתמודד עם אתגרים.
- הבנת צרכי הילד: מעורבות ההורים מאפשרת להם להבין טוב יותר את החוויות הרגשיות של ילדם, את הקשיים שהוא חווה ואת הדרכים שבהן הוא מבטא את עצמו
- דרך האמנות. ההבנה של הילד ע"י ההורים, מאפשרת להם לתת מענה מותאם ובכך עשויה לאפשר את השגת מטרות הטיפול בזמן קצר יותר.
- יישום כלים וטכניקות בבית: כאשר ההורים מודעים לתהליך הטיפולי ולכלים שהילד רוכש, הם יכולים לסייע ביישומם גם מחוץ לחדר הטיפול, ובכך לחזק את ההתקדמות הטיפולית.
- בניית מעגל מכיל והחזקה משותפת של הילד, ע"י כל הגורמים המעורבים בחייו – הוריו, המטפל/ת ולעיתים גם המסגרת החינוכית. התקשורת הפתוחה, ההתבוננות והחשיבה המשותפת, הן קריטיות להשגת מטרות הטיפול, באופן אפקטיבי.
- חיזוק הקשר הורה-ילד: השתתפות משותפת של הורים וילדים בפעילויות אמנותיות יכולה לחזק את הקשר והתקשורת ביניהם, ולייצר חוויות חיוביות של שיתוף פעולה והבנה הדדית.
- זיהוי קשיים והפניה לעזרה נוספת: הורים מעורבים יכולים לזהות במהירות קשיים או סימני מצוקה אצל ילדם, ולפנות לעזרה מקצועית נוספת במידת הצורך.
כיצד ההורים יכולים להשתלב ולהיתרם מהתהליך הטיפולי?
- מפגשי הדרכה להורים: מפגשים סדירים עם המטפל, שבהם ההורים לומדים על עקרונות הטיפול, על התקדמות ילדם ועל דרכים לתמוך בו בבית.
- שיתוף: הרגישו בנוח לשתף את המטפל בתחושות, רגשות ומחשבות לגבי הטיפול וגם באירועים היומיומיים שמטרידים אתכם. כל אלה יסייעו להשיג תמונה רחבה, להבין את האתגרים ולעבוד יחד כדי להשיג שיפור.
- טיפול דיאדי הורה-ילד: מפגשים משותפים שבהם הורים וילדים יוצרים יחד, מתנסים בטכניקות אמנותיות שונות ומחזקים את הקשר והתקשורת ביניהם.
- שיתוף ביצירות ובתהליך: עידוד הילד לשתף את הוריו ביצירות שלו ובתובנות שעולות בטיפול, תוך שמירה על פרטיותו וגבולותיו האישיים.
- מתן משימות יצירתיות הביתה: המטפל יכול להציע להורים ולילד משימות אמנותיות משותפות לביצוע בבית, כדי לחזק את ההתנסות הטיפולית ולאפשר רציפות של התהליך.
- הפניה למשאבים ולתמיכה נוספת: המטפל יכול להפנות את ההורים למשאבים כגון ספרות מקצועית, קבוצות תמיכה או סדנאות העשרה, כדי להעמיק את הידע וההבנה שלהם בנושא.
סיכום
טיפול באמנות הוא כלי רב עוצמה לקידום התפתחות רגשית, צמיחה אישית והתמודדות עם אתגרים אצל ילדים. יחד עם זאת, כדי למקסם את האפקטיביות של הטיפול, חשוב לשלב את ההורים בתהליך ולהעניק להם הדרכה והכוונה. מעורבות ההורים מספקת לילד תמיכה רגשית, מאפשרת להורים להבין טוב יותר את צרכיו ולחזק את הקשר עמו, ומסייעת ביישום הכלים הטיפוליים גם מחוץ לחדר הטיפול.
חשוב שההורים יבחרו במטפל מקצועי ומוסמך, שהשיח יהיה מכבד וללא שיפוטיות. שיהיה חיבור לגישה הטיפולית, כי אין דרך אחת שנכונה לכולם.
בעזרת מעורבות הורית פעילה והדרכה מותאמת, טיפול באמנות יכול להיות מסע מעצים ומרפא עבור הילד ומשפחתו כולה.