התמקדות – Focusing

אז מה זה בכלל התמקדות? 

מדובר בתהליך של חקירת עצמי – הקשבה לכל אחד מחלקי העצמי, המתהווה כאשר מפנים את תשומת הלב פנימה. טכניקת ההתמקדות פותחה ע"י הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין.

אפשר לדמות את התהליך לחלימה בהקיץ, עם אלמנטים מדיטטיביים ועם אלמנט מתערב בהקשר לתכנים שכולים.

זהו תהליך טבעי שאדם נמצא עם סוג מיוחד של מודעות גופנית פנימית. מדובר בהקשבה למשהו פנימי שנחווה בגוף, דבר שברגע הראשון קשה להגדיר במילים. התהליך הייחודי מאפשר לאדם ללמוד את עצמו.

ההתמקדות מתבססת על כך שבגוף האדם קיים ידע, שרובו חסום להכרה האנושית הרגילה ובאמצעות ההתמקדות, אנחנו לומדים לגשת לאותו מאגר ידע עצום ואינסופי הקיים בתוכנו..

מדובר בכלי עוצמתי, שעשוי להביא לפריצת דרך בצורה עדינה, אך מדויקת ומהירה. בתהליך אנחנו לומדים להיות קשובים לגוף הפיזי, ללמוד אותו, להגיע לאמת פנימית, לקבל תשובות משמעותיות לגבי כל נושא שנבחר להתמקד עליו.

גישת ההתמקדות בהוויתה היא אופטימית – האמון בכוחות התהליך עצמו  דומה לאמון ההורי ביכולותיו המתפתחות של הילד, כך גם ביכולותיו של המתמקד לבנות את המיכל הפנימי עבורו. האופטימיות בגישה מבוססת על עצם הציפיה החיובית לשינוי וראיית האדם בתהליך מתמשך של שינוי. עפ"י ג'נדלין, הגוף  תמיד ידחף לעבר הטוב, כמו שאיפה אל כוחות החיים. כמו כן, האופטימיות מבוססת על עצם הציפיה החיובית לשינוי ורואה את האדם כתהליף מתמשך של שינוי והתמקדות.

תהליך ההתמקדות מתפתח ומתהווה כאשר מפנים תשומת לב בעלת איכות של סקרנות, פתיחות, סבלנות וללא שיפוטיות אל הגוף.  ומכאן תוך הקשבה עדינה, בוחנים וחוקרים את האופן בו הגוף שלנו מפנים את הדברים. לאט לאט התחושה מקבלת ביטוי מילולי, רגש, מחשבה, דימוי, צבע. נפתח עבורה מרחב מקבל וחומל. השינוי נוצר כאשר אנו חווים את התחושה הגופנית ומקבלים אותה ללא שיפוט, מאפשרים לה להיות, נותנים לה מילים ומכאן מגיע דבר חדש.למשל אם ברצוני להתמקד על תחושת חוסר שביעות מההתפתחות המקצועית שלי, הממקד יהדהד את החוויה ואני כמתמקדת אקשיב לתחושות העולות בגוף – אולי מחנק בגרון, דפיקות לב, כובד בכתפיים…או למשל בזמן תהליך כשתשאל שאלה איך הקושי מורגש בגוף- נמתין לתשובה והגוף יספר לי למשל שההרגשה היא כמו משקולת על הצוואר.

בתהליך ההתמקדות, ממשיכים ללוות את האופן בו הגוף מחפש, מגלה ומוצא מילים, דימויים, סמלים, שמתארים במדויק את החוויה המתהווה והשינויים. ההקשבה לגוף ולתחושות שבו, מאפשרת לנו להבין את עצמנו בצורה עמוקה, מחברת אותנו לעצמנו, מאפשרת להתמודד עם מורכבויות החיים וגם מחברת אותנו לאנרגיית החיים המניעה אותנו קדימה למקום מייטיב.

אח"כ מתעכבים על מה שעלה ומאפשרים לעצמנו, תוך כדי ההתמקדות ואחריה ללמוד מהתהליך שעברנו, על אותו הנושא שבחרנו להתמקד (למשל להבין מה בדיוק גורם לחוסר שסיעות הרצון וגם מה ישתפר את התחושה).


אז במה שונה ההתמקדות מכל תהליך חקירה פנימית אחר?

אחד הדברים המרכזיים שמייחדים את התמקדות, היא הבנת המרכזיות של הגוף בתהליך כולו. 

תהליך ההתמקדות הוא תהליך של הכלה, כאשר בליווי אדם המכוון לסיוע, נוצר מרחב המאפשר ל"תחושה מעיקה/ לא נוחה/ רעה" לנוע לקראת מה שהיא מבקשת עבורנו ובכך מסייעת לבניה של מיכל פנימי. 

בתהליך ההתמקדות השינוי והתנועה קדימה, נעשת דרך המגע ההתמקדותי עם אותה מודעות גופנית מיוחדת שנקראת "התחושה המורגשת", ובמילים פשוטות- ההרגשה של הנושא המבקש הכלה. 

ההתמקדות מציעה מרחב בטוח, מזמינה לחיבור לסקרנות, פתיחות, להסכמה להיות מופתע ובחוויה של קבלה ללא שיפוטיות. בתוך המרחב הבטוח מתהווה תהליך של יצירה וחיפוש משמעות, של חידוש תנועה, שינוי מיטיב, מציאת סמלים, מילים, שכל אלה מעוררים ומניעים קדימה.


מה נוכל להשיג בתהליך ההתמקדות
:

  1. חיבור לכוחות הפנימיים
  2. תהליך של ריפוי – פרידה מתחושות מעיקות ומדפוסי חשיבה מגבילים, ללא מאמץ
  3. פרידה מתחושות ישנות לטובת תכנים חדשים שנוצרים בתהליך של הנעה קדימה
  4. פתרון קונפליקטים פנימיים – הקלה ושחרור מתסכול וכאב
  5. חיבור לקול פנימי, יציבות ואינטואיציה – להבין מה נכון לי, מה אני רוצה
  6. קבלת החלטות ושחרור חסמים במהירות ובקלות
  7. תחושת בהירות לגבי החיים בכלל ולגבי מטרות ומצבים ספציפיים בפרט
  8. העלאת הערך העצמי ותחושת המסוגלות, הרגשה שניתן לסמוך על עצמי מתוך ידיעה חזקה וברורה שזו הדרך הנכונה לי.
  9. ביטול תחושות הספק והאשמה ביחס לבחירות ולדרך שלי.
  10. הרגעה של ביקורת שיפוטיות וביקורת עצמית
  11. קידום תהליכים נפשיים, במיוחד בזמן שיש תחושה של תקיעות בטיפול פסיכולוגי
  12. הקלה פיזית והרפיית מתח
  13. יכולת ויסות והתמודדות יעילה גם בתקופות של משבר
  14. התפתחות אישית

 

מה אפשר לחקור דרך ההתמקדות:

היות ויש לנו תחושה מסוימת לגבי כל דבר שקורה, למעשה ניתן לחקור דרך תהליך ההתמקדות כל דבר שרק נרצה. כל נושא שאנחנו עסוקים בו (קריירה, משפחה, זוגיות, הורות, ואף סיטואציות אקראיות מחיי היומיום שאנחנו יכולים למצוא את עצמנו "נתקעים" במחשבות עליהן).  החקירה מעשת דרך מתן תשומת לב לגוף והגוף הוא זה שמוביל לצורת הרגש, המחשבה, הדימוי והתחושה. עצם ההקשבה לגוף מאפשרת לנו לפגוש את עצמנו, לחקור וללמוד באופן ישיר ומדויק, על מנת להניע תהליך אישי.

ובמילותיו של ג'נדלין, מתוך "התמקדות" – "כל הרגשה רעה היא אנרגיה פוטנציאלית לקראת דרך קיום נכונה יותר, אם מעניקים לה את המרחב הדרוש לה כדי לנוע לקראת תיקונה".

למי מתאימה העבודה באמצעות תהליך ההתמקדות:

מכיוון שההקשבה הינה תנועה טבעית שקיימת בתוכנו מלידה, בתהליך עם הממקד, אנחנו לומדים להעמיק את ההקשבה והעבודה למעשה מתאימה לכולם. היא רק דורשת אימון. לכל אחד ואחת יש את הקצב הייחודי לצלול פנימה לגוף. זוהי איכות של הקשבה עדינה, הפותחת מרחב לכל מה שעולה, עם איכות של סקרנות וקבלה, תוך שהיה בקצב הנכון עם אותם הדברים. התהליך מרגש, כמו לדבר בשפה חדשה, אך מוכרת.

 

"בטיפול הדבר הראשון בחשיבותו הוא הקשר (הקשר עם האדם שבפנים), ההקשבה באה במקום השני ואילו הוראות ההתמקדות מגיעות במקום השלישי…אם משהו לא טוב בקשר, יש לטפל בו בהקדם האפשרי, השאר יכול לחכות" (Gendlin 1996)

 

 

מידע ליצירת קשר

צרו איתי קשר