כתיבה ככלי טיפולי

הטיפול באמנות כולל בתוכו אפשרויות מגוונות לביטוי – ציור, פיסול, שימוש בטכניקות וחומרים מגוונים וגם כתיבה. הכתיבה היא כלי עוצמתי, נגיש, זמין, המאפשר ריפוי.

במאמר זה בחרתי להרחיב את ההתבוננות על תחום הכתיבה, שיכול להשתלב למעשה בכל מפגש טיפולי, גם כחלק משימוש ביומן ויזואלי וגם כעוגן מחוץ לחדר הטיפולים.

  • הכתיבה היא סוג של מיכל- כאשר חשים הצפה, בלבול, מחשבות שמתרוצצות בראש. עצם העברת המחשבות לדף, יוצרת סדר, תחושת הקלה. מטופלים יכולים לדווח שהתחושה היא כמו "משוקלת שירדה מהכתפיים".
  • הכתיבה מאפשרת לנו לתעד אירועים חשובים, זיכרונות, חוויות ולהתבונן עליהם לאורך זמן, ללמוד מהם, להחיות אותם, לחוש את ההשתנות, לקבל תובנות.
  • הכתיבה מאפשרת לבטא את המחשבות, התחושות, הרגשות שלפעמים לא ניתן לבטא בע"פ. לפעמים ניתן לכתוב את אותן המחשבות שלפעמים מאיים או מפחיד אפילו לחשוב.
  • לפעמים בעת כתיבה חופשית, נגלה דברים שלא ידענו. ניתן לעשות ניסיון ולכוון שעון ל10 דקות. בכל אותו הזמן פשוט לכתוב, מתוך מחשבה שאף אחד לא יקרא את הדברים. באופן זו נוכל להשתחרר מתחושת הביקורת ולהיות בתחושה של חופש מוחלט. עם הזמן, תכנים לא מודעים, יצופו ויקבלו ביטוי, הכרה ומודעות.
  • באמצעות הכתיבה ניתן לייצר דיאלוגים פנימיים וכן דיאלוג עם דמויות משמעותיות. מדהים להיווכח שלפעמים דברים ויחסים השתנו במציאות, רק מעצם העובדה שכתבו אותם.
  • הכתיבה מאפשרת התבוננות פנימית, התפתחות אישית, הבנה עמוקה של עצמי ובכך גם מסייעת בקבלת החלטות משמעויות, ביצירת תחושת הקלה ושקט.
  • מיינדפולנס- הכתיבה מאפשרת לנו להיות נוכחים ברגע. באמצעות אותה ההתמקדות, ניתן להגיע לתחושות של הפחתת מתח, הפחתת חרדה ולטפח תחושות של שלווה ורוגע.
  • מחקרים הוכיחו שכתיבה של הרגשות והמחשבות על בסיס קבוע, לאורך זמן, מסייעת בפיתוח רגשות חיוביים, בשחרור של רגשות שליליים ובכך מסייעת לבריאות ולרווחה הנפשית.

 

קיימות טכניקות מגוונות לכתיבה טיפולית. אתייחס לכמה מהן:

  • כתיבת תודה- כתיבה יומיומית, הכרה בקיים והודיה על הקיים, התבוננות על "חצי הכוס המלאה", טיפוח תחושת האופטימיות והשמחה.
  • כתיבת דפי בוקר – כתיבה אינטואיטיבית במשך 10-15 דקות. מאפשרת שחרור זרם המחשבות, אפשרות לארגן את הדברים מחדש, "לעשות סדר", מקל על העומס הנפשי ומעלה את תחושת היצירתיות.
  • כתיבת מכתבים – גם כאלה שלא נשלח לעולם, כדי להביע רגשות, תחושות, מחשבות, דברים שחששנו לומר. הדבר מסייע לפתור קונפליקטים, להתבונן "מבחוץ" על היחסים, לסדר את המחשבות ולסגור מעגל.
  • כתיבה תיעודית- בדומה ליומן חיים. הדבר מאפשר לפרוק רגשות, לתעד זיכרונות, חוויות ולעבד אותן לאורך זמן. הכתיבה מאפשרת להגיע לתובנות עמוקות, לשם לב לתמות מרכזיות, נושאים שחוזרים, מילים, דימויים, רעיונות.
  • כתיבת סיפור, או שילוב בסיפור קיים, למשל לכתוב סוף חדש לסיפור ידוע. מאפשר הבניית נרטיב חדש, לתת קול וביטוי אישי לכאב, למחשבה, לרגש מסוים.

לסיכום: למילים עצמן יש כוח מרפא והן יכולות לעצב את המחשבות והתפיסות ואף לאפשר הקלה, רק מעצם כתיבת הדברים על דף. הכתיבה היא דרך נפלאה  לבטא רגשות, תחושות ומחשבות, לאפשר גילוי וחקירה עצמית. כאשר הכתיבה היא חופשית, ההגנות יורדות ומתאפשרת לנו הזכות להפתיע את עצמנו, לחקור את תת המודע ולעבור תהליך משמעותי של צמיחה אישית.

מידע ליצירת קשר

צרו איתי קשר